2020.11.21 - Bemutató vonat a tömörkényi halvasúton

Tömörkényi Halgazdasági Vasút, 2020. november 21. -- Magyarország több száz kisvasútja közül mindössze négy maradt, amely az eredeti feladatát végzi. A csömödéri és a gemenci kisvasúton fát szállítanak, a Fehér-tavi és a tömörkényi kisvasutak pedig halgazdaságokat szolgálnak ki. A tömörkényi halvasutat azonban a megszüntetés fenyegeti, mert a területet átveszi a Kiskunsági Nemzeti Park, és a halgazdaság megszűnik. A kisvasút utolsó kilométereit rója, a halaknak takarmányt már nem szállítanak, már csak az utolsó tavak lehalászásában játszanak szerepet. Az egyik utolsó novemberi szombaton néhány vasútbarát kedvéért az összes, még üzemképes járművet előtolták, és egy emlékezetes bemutatót tartottak.

Tömörkény, 9-es tó, 2020. november 21. 9:43 -- A halászok szombaton nem dolgoznak. Éppen egy vasútbarátok részére indított bemutató vonat áll a 9-es tó partján, ahol még nem fejeződött be az őszi lehalászás. A vizet a zsilipeken keresztül visszaengedik a csatornákba, a halak pedig egy mélyebb részre szorulnak össze, ahonnan már könnyen be lehet terelni őket a rakodógép vízáteresztő kanala alá. A parton áll még a halászok melegedő kocsija, mellette a halválogató asztal, ahonnan a halak először nagy vödrökbe, majd a halszállító kocsik megfelelő kádjaiba kerülnek.

Tömörkény, Alsó-főcsatorna, 2020. november 21. 10:04 -- A 9-es tónál nem lehet a mozdonnyal körüljárni, így ami tolva ment ki, az most húzva jöhet vissza. A mozdony két halszállító kocsit húz, ami a napi üzemben szintén nem fordul elő, csak a mai bemutató alkalmával. Egy átlagos munkanap a halszállítást két szerelvénnyel végzik, a tartályok nyílásai sem egyfelé néznek, így mindkét partról tudnak a telelőtavakba üríteni. A háttérben a 8-as tó látható, vagyis inkább csak ami megmaradt belőle. Ott egy ideje már nincs haltenyésztés, nagy részén nád nő, a szárazabb területeken bivalyok legelnek.

Tömörkény, Alsó-főcsatorna, 2020. november 21. 10:08 -- A tömörkényi halvasút bemutató vonata halad át a főcsatorna hídján. A halastavakat a Tisza vizével töltik fel, a leeresztett vizzel pedig a környező szántóföldeket öntözik. Minderről zsilipek, gátak és csatornák összefüggő rendszere gondoskodik, amelyhez a vasútnak is igazodnia kellett. A 760 milliméteres nyomtávval persze a keskeny gátakon is könnyen el lehet "navigálni", a kis sugarú ívek sem okoznak problémát.

Tömörkény, Telelőtavak, 2020. november 21. 10:36 -- A 9-es tóról visszatérő szerelvény a telelőtavak mellé fordul, mintha halakat hozott volna, de ebből most halleeresztés nem lesz. Egyrészt mert a kocsik üresek, másreszt pedig történt egy kis malőr — a bemutató esemény résztvevői kedvéért a lehető leghosszabb szerelvényt állították össze, de mindkét kocsi nyílásai az ellenkező irányba néznek. Az egyik kocsit a telelőtavak szemben lévő oldalán szokták üríteni, amit itt ürítenek, azt tolatáskor sikerült a deltán szépen megfordítani. Lesz nagy öröm, amikor a halászok hétfőn meglátják ezt a nagy rendetlenséget! A vonat így a napi üzemben nem tudna közlekedni, de a tükröződés a képen így is jól mutat.

Tömörkény, Telelőtavak, 2020. november 21. 11:00 -- A vonat az utolsó telelőtó mellett megállt. A pálya innen a szivattyútelep felé vezet tovább, de most éppen nem járható, néhány napja egy teherkocsi is kisiklott itt. A háttérben a 2-es tó látható, a túlsó parti fák között pedig valahol a magtár, ahol a halaknak szánt eleséget tárolták. A halakat csónakokból etetik, de az eredeti terv szerint ezek a csónakok közvetlenül a magtárból hozták volna az eleséget. A tavak közötti átjárás azonban olyan borzasztóan lassú volt, hogy más szállítási mód után kellett nézni. A keskeny töltések a traktorok rendszeres közlekedését nem bírták volna, ezért épült utólag, kényszerből a kisvasút. 

Tömörkény, Telelőtavak, 2020. november 21. 11:04 -- Jani Sándor mozdonyvezető és Pete Zsolti "segédmozdonyvezető" figyelme sosem lankad! Ez a kép nagyon jól érzékelteti a tömörkényi pálya állapotát. De ha a külső sínszál viszonylag szabályos, a belső lehet egy kicsit szögletes. Valamennyire a szerelvény is rájátszik a borzalmakra, az egymást követő kocsik nem csak a pálya miatt dőlnek össze-vissza, a tartályok a halak ürítése miatt vannak egy kicsit megdöntve.

Tömörkény, magtári vonal, 2020. november 21. 11:36 -- Amíg a 4-es mozdony a halas kocsikkal a deltában pihen, a mozdonyvezető átszállt a 7-esre, vagyis a másik üzemképes C50-esre, és elindult vele a csillékért a magtárba. Ezt a vonalrészt jelenleg nem használják, a magtárba csak tavasztól őszig, az etetési időszakban járnak.

Tömörkény, magtár, 2020. november 21. 11:43 -- Könnyed gurigázás a csillékkel... A tömörkényi kisvasúton nincsenek klasszikus állomások, ahol a mozdonnyal körbe lehetne járni. A kívánt vonatösszeállítás érdekében kézi erővel is kell tolatni, mint például itt, a magtár udvarán. A cél a lehető leghosszabb vonat összeállítása, amelynek sajátos módon nem az udvaron álló csillék, hanem az összekapcsolásukra használt csapszegek száma szab határt. Jelenleg a három kocsi számít a leghosszabbnak, míg a kisvasút fénykorában kilenc csilléből álló szerelvények járták a hálózatot.

Tömörkény, magtár, 2020. november 21. 11:45 -- Amíg a csilléket a mozdonyvezető összekapcsolja, a mozdony egy másik vágányon várakozik. A tömörkényi kisvasút nem turistaattrakció, hanem kőkemény iparvasút, így a mozdonyok külső megjelenése sokadrangú probléma. A helyzet egyébként volt rosszabb is, az ezredforduló táján a mozdonyok kifejezetten romosak voltak, most inkább csak kopottak. A vasúton személykocsik nincsenek, a halászok gyakran a mozdonyra kapaszkodva utaznak. A lécekből összeszögelt kapaszkodó mégsem ezért van a mozdonyon, oda a csónakmotort tudják akasztani.

Tömörkény, magtár, 2020. november 21. 11:54 -- A 7-es mozdony elindult a három, összekapcsolt csillével, de a társaság húzva szeretne visszamenni a deltavágányhoz, ezért majd újabb kézi tolatás következik. Az eredetileg kő- vagy homokszállításra használt, Ubn-sorozatú csillék mindenféle más kisvasútról, például Lepsényből és Oroszlányból származnak. A kisebb csillékbe 23 mázsa takarmány fért, a képen látható magasított oldalfalú csillékbe 34 mázsa.

Tömörkény, magtári vonal, 2020. november 21. 12:15 -- 

Tömörkény, fűtőházi delta, 2020. november 21. 12:19 -- A 4-es mozdony a halszállító kocsikkal a telelőtavak mellől visszatolt a deltába, majd ott megállt. A mozdonyvezető a 7-es mozdonnyal a három csillét a magtárnál vette fel, a bemutató második felében ez a másik vonat járja végig az üzemelő kisvasúti hálózatot.

Tömörkény, gépesített halrakodó, 2020. november 21. 12:42 -- A 3-as, 5-ös, 6-os és 8-as tavak találkozásánál egy gépesített halrakodó található, fedett osztályozóval és rakodószalaggal. A pontyok a szalagos rakodáshoz is elég masszívak. Itt azonban nincs most munka, csak az üres csillékből álló bemutató vonat érkezett és marad néhány fénykép elkészítésének az idejéig. A mozdonyt éppen nem takarja a nád, de ennek az ára egy jókora töltésomlás. A mozdonyvezető szerint a közlekedés biztonságos, eddig még nem zuhantak be a járművek a tóba.

Tömörkény, Alsó-főcsatorna, 2020. november 21. 13:12 -- Sok ritka madarat vonz a halastavak által nyújtott bőséges eleség, most azonban egy videós drónnal találta magát szembe a kisvonat. Üresen térnek vissza a csillék a 9-es tóról, mintha etetés lett volna, de novemberben már inkább a halakat hozzák be, a vonat csak a drón, és más vasútfotósok kedvére járta végig a hálózatot.

Tömörkény, Telelőtavak, 2020. november 21. 13:46 -- A három csilléből és a 7-es mozdonyból álló bemutató vonat a program egyik utolsó jeleneteként beállt a telelőtavak mellé. Ez az egész legfeljebb jól néz ki, de ilyen a napi üzemben nem volt, főleg november végén. Ilyenkor már nem etetik, hanem hamarosan inkább eszik a halakat. Azok, amelyek túléli a karácsonyt, a telelőtavak alján, az iszapban alszanak tavaszig. Az etetés nem is itt, hanem a nagy halastavaknál zajlik tavasztól őszig, de mivel a halgazdaságot felszámolják, ezek az etető csillék sem fognak már rendes munkanapokon közlekedni.

Tömörkény, Telelőtavak, 2020. november 21. 14:12 -- A három csillét vélhetőleg ekkor láthattuk először és utoljára a telelőtavak mellett. A kép előtérben a száradó halászháló. Fényképezte: Pete Gábor

Tömörkény, járműtelep, 2020. november 21. 14:10 -- A kisvasúti bemutató utolsó jelenete az volt, amikor a 7-es mozdony kihúzta a sarkadi kisvasútról származó poggyászkocsit a fényre. A kocsi fullos állapotban került Tömörkénybe, volt ablaka, padlója és még kályhája is, a halászok melegedőjeként szolgált, de az orvhalászok felgyújtották. A roncsot a tavak mellett hagyták, a Kisvasutak Baráti Köre szabadította ki, aztán tudták csak bevontatni a járműtelepre.