Fradiban is gyűjtik a vasat

Ferencváros, 2018. május 22. -- Mint bármelyik valamire való fűtőháznál, Ferencvárosban is állnak régóta használaton kívüli, elbontásra váró mozdonyok. A "parajos", vagyis a fűtőház roncsok tárolására használt, félreeső vágánya lassan tizenöt éve (!!!) ad otthont az egykori M62 227 maradványainak. A selejtezés pénzbe kerül, a selejtezett járművek nyilvántartott értékét ugyanis valakinek be kell tenni a kasszába. Az elmúlt év végén, 2017. október 4-én több ferencvárosi mozdonyra rákerült a selejtezést jelentő "S" betű. Ezek a gépek a pályaudvar több eldugott szegletében, például az egykori teherkocsi-javítónál álltak, néhány napja azonban bevontatták őket a fűtőház mellé.

© Barta Endre

Az egykori M44 205, üzemi kocsikkal, közöttük hőlégsugárzókkal

© Barta Endre

A megszűnt teherkocsi javítóból hozták át az 1052-es Dácsiát

Az 1980-as évek végén, amikor még működtek a budapesti gyárak, a körvasúti menetirányító összesen harminckét tolatómozdony felett rendelkezett, és ebbe a fejpályaudvari tolatók bele sem számítottak. Az állomási tartalékok a környező iparvágányokat szolgálták ki, de rövidebb vonali meneteket is teljesítettek. Ma már elképzelni is nehéz, hogy például Óbuda vagy Kispest állomásnak akkora iparvágány-forgalma volt, hogy külön tartalékot igényelt. A szocialista ipar leépülésével a vasúti teherforgalom is visszaesett, a mozdonyok is elhasználódtak, újak alig érkeztek, a régiek ideje pedig lejárt.

A Ferencvárosban gyülekező roncsok között régóta üzemen kívüli, összes használható alkatrészektől megfosztott mozdonyok, üzemi kocsik, de még hőlégsugárzók, ismertebb nevükön Süsük is állnak, amelyeket befagyott váltók jégmentesítésére használtak. Természetesen mindnek külön élettörténete van, amelyet csak a  velük dolgozó vasutasok tudnának elmesélni. Áll itt egy kívül teljesen összefújt, belül teljesen szétvert személykocsi, az egykor 20-07 484-es Bhv, amelyet 07-90 049-es pályaszámmal a Keleti pályaudvari kocsimosóban a mozdony mögé kapcsolt védőkocsiként használtak. Oldalán áthúzott felirat: "Keletit elhagyni tilos". Most azonbon mégis elhagyta a Keletit, hosszú útra indul. Ha az állapotuk megengedi, akkor hamarosan elvontatják őket a sátoraljaújhelyi bontóba, ha nem, akkor helyben fogják szétvágni őket.

Villamos fűtőgép, levágva a hálózatról

© Barta Endre

Mosó védőkocsi: Keletit elhagyni tilos

Szerzők: 

  • Barta Endre

Téma: 

  • Járművek / Selejtezés

Helyszín: 

  • Magyarország / Vasútvonalak Magyarországon / 1. Budapest - Hegyeshalom vasútvonal

Járművek: 

  • Dízel mozdonyok / FAUR dízel mozdonyok / MÁV M43 sorozat