Helyreállítás zivatar után

Somogymeggyes, 2017. június 7. -- Tegnap délután egy hatalmas zivatar csapott le Somogymeggyes környékére. A falu feletti szántók ritkás növényzete a rövid idő alatt leeső nagy mennyiségű csapadékot nem tudta visszatartani, a víz a vasúti pályán keresztül hömpölygött a völgy felé. A víz több helyen sárral borította be a vágányt, és az 570-es szelvény térségében az ágyazatot is teljesen kimosta.

pálya megrongálódását a somogymeggyesi sorompókezelő jelentette a központnak, ahol elrendelték a teljes Karád - Tab szakasz lezárását. A Siófok felől érkező személyvonatok Tab állomáson, a Kaposvár felől érkezők Karád megálló-rakodóhelyen fordulnak vissza, közöttük pedig egész nap vonatpótló autóbusz közlekedett. A pálya helyreállítását ma hajnalban azonnal megkezdték, ehhez a teljes siófoki pályafenntartási szakaszt mozgósították, Dombóvárról pedig útnak indult a 002-es Lencse, négy zúzottkövet szállító dozátoros kocsival. A nagy emelkedők miatt a Lencse három teherkocsit Mernyén hagyott, amelyeket délután egy Dombóvárról érkező mozdony húzott fel a munkák helyszínére.

© Barta Endre

anyagvonat várja Mernye állomáson a délutáni személyvonati csúcsforgalom végét

© Barta Endre

Mernye és Felsőmocsolád között halad a zúzottkövet szállító tehervonat

A Kaposvár - Siófok vasútvonal kis kapacitása miatt az anyagvonat Mernyéről csak késő este, a személyvonatok után indulhatott útnak. A Dácsiának persze nem okozott gondot a három rakott kocsi vontatása, hamar Karádra ért. Régen itt is nagy volt a teherforgalom, 1400 tonnás, 15-20 kocsis vonatok jártak erre Szergejjel, de most már ez a rövid tehervonat is érdekességnek számít. Ma már Karád sem állomás, hanem csak megálló-rakodóhely, ahol egy menetrend szerinti keresztet már nem lehetne megcsinálni, de egy tolatást még igen.

A karádi raktári vágányon már bent állt a Lencse a napközben kiürített teherkocsival, és a II. vágányon a Kaposvár felől érkező Bz motorkocsi. A Dácsiás tehervonat a motorkocsi mögé érkezett a foglalt vágányra. A tolatást a Lencse végezte, az üres kocsit a tehervonat végére tolta, majd a négy kocsit vissza a raktári vágányra, végül dolga végeztével elindult Kaposvár felé. Az anyagvonat tolva indult el Somogymeggyes felé, ahol a három kocsi tartalmát a pályába szórták.

© Barta Endre

megérkezett a Dácsia a foglalt vágányra, a raktári vágányról azonnal kijár a Lencse, a motorkocsi nem mozdul

© Barta Endre

nyitva a vágányzáró sorompó, a négy teherkocsi már bennt áll a raktári vágányon, a Dácsia majd onnan indul tolva Somogymeggyes felé

A klímaváltozás miatt az időjárás, és ezzel együtt a lehulló csapadék eloszlása is egyre szélsőségesebbé válik. A száz éve épült vasútvonalaink víztelenítési rendszere nem mindig tud megbirkózni ekkora vízmennyiséggel, különösen akkor, ha karbantartási hiányosságok vagy a szomszédos tulajdonosok tevékenysége miatt még az építés kori méreteik sincsenek biztosítva. A vasúti terület határán, a bevágások tetején vezető övárkokat gyakran beszántják, a pálya melletti árkok, vagy a pályát keresztező átereszek gyakran feliszapolódnak, tisztításukat elhanyagolják.

A legnagyobb veszélyben azok a szakaszok vannak, ahol a pálya felett nagyobb kiterjedésű, a pálya felé lejtő szántók található. A ritka növényzet alig lassít a víz lefolyásán, amely így nagy mennyiségű földet is visz magával. A pályára omló domboldal miatt vált járhatatlanná a Szilvásvárad - Putnok szakasz 2010-ben, és hasonló dolog történt két hete Pamuknál is, ahol a frissen felújított pályát mosta el az áradat.

© Barta Endre

a somogymeggyesi sárelöntés úgy maradt, az árkot teljesen feltöltötte a sár, de a vonóvezetékek még használhatók

© Barta Endre

a domboldalról lezúduló áradat a völgy felé távozott, zajlik a helyreállítás

© Barta Endre

a három kocsi zúzottkövet az 570-es szelvény térségében szórják le

A Kaposvár - Siófok vonal Somogy megye utolsó klasszikus, falujáró vasúti mellékvonala. A teherforgalma elenyésző, távolsági személyforgalma nincs, az érintett falvak egy része pedig annyira apró, hogy oda még autóbuszjáratot sem érné meg indítani. A közel száz kilométer hosszú, számtalan kisebb-nagyobb műtárggyal rendelkező, dombvidéket átszelő vasúti pálya üzemeltetése a MÁV részére is egyre komolyabb tehertétel, különösen a mai, munkaerő-hiányos időkben. Sok helybéli vasutas attól fél, hogy egy komolyabb természeti kár után a pályát már helyre sem állítanák, egy részét véglegesen ki is zárnák a forgalomból.

Erre most szerencsére nem került sor. Az elszenvedett kár nem volt olyan mértékű, hogy a vonalbezárás gondolata akár egy pillanatra is felferült volna, de csak a legszükségesebb javításokra volt lehetőség, a sárral elöntött szakaszokkal nem foglalkoztak. Az újonnan bevezetett 10 km/órás sebességkorlátozással pedig egy újabb szöget vertek a Sió-vonal koporsójába.

Szerzők: 

  • Barta Endre

Téma: 

  • Létesítmények / Vasúti pálya

Helyszín: 

  • Magyarország / Vasútvonalak Magyarországon / 35. Kaposvár - Siófok vasútvonal

Járművek: 

  • Dízel mozdonyok / FAUR dízel mozdonyok / H-START 478 200 sorozat