Szomorú szezonvég a Balatonnál

Fonyód - Kaposvár, 2017. augusztus 30. -- Véget ért a nyári turistaszezon, augusztus 28-tól a vonatok is a sokkal szomorúbb téli menetrend szerint közlekednek. Fonyód és Kaposvár között idén ez mindössze négy napot jelent, ugyanis átépítés miatt szeptember 1-jétől újra jön a totális vágányzár és az autóbuszos pótlás. A Fonyód - Kaposvár vonalon ilyenkor, augusztus utolsó hetében a legkisebb a forgalom, a nyaralók már nem, az iskolások pedig még nem utaznak. Ezért túl sok ember napját nem is tette tönkre, hogy a 8807-es számú, Celldömölk és Kaposvár között közlekedő vonat két órát késett, vagyis gyakorlatilag kimaradt. 

A nyári menetrendben Szombathely és Kaposvár között, 18807-18806 számon futó vonatpár ősztől már csak Celldömölktől közlekedik, a nyári négy (hétvégén öt) helyett csak kettő kocsival. A mai nap a MÁV-START a 418 331-es mozdonyát adta ki rá, de csak Gyenesdiásig jutott el, ott hörgött egy utolsót, és magától meg sem mozdult többé. Szerencsére közel van a strand, így aki fürdőzni indult, az legalább kevésbé volt csalódott. A személyvonat már egy órája állt Gyenesdiáson, amire a segélymozdony, a 324-es Dácsia Tapolca felől megérkezett. A szerelvényt visszahúzták Vonyarcvashegy állomásra, ahol körüljárás, illetve a durván megkésett 9712-es ukki személyvonat elengedése után indultak tovább Keszthelyre. A lerobbant 331-es Hörgőt félreállították, a vonat jobb híján a segélygép Dácsiával folytatta az útját Kaposvár felé.

© Barta Endre

A Celldömölk - Kaposvár személyvonat segélygéppel, Balatonfenyves közelében

© Barta Endre

Zárva a lengyeltóti sorompó, szabad az út Somogyvárig

© Barta Endre

Somogyjád és Várda között suhan a vonat Kaposvár felé

A 8807-es Celldömölk – kaposvári személyvonat már majdnem két órát késett, mégis lett volna megoldás a helyzet gyors rendezésére. Mindössze annyit kellett volna tenni, hogy a 8837-es és a 8807-es személyvonat szerelvényét felcserélik, vagyis a fonyódi állomáson lezárva álló Bz-szerelvény nem 11:50-kor, hanem a rendes 8807 idejében, 10:16-kor indul, a 8807-es mozdonyos szerelvénye pedig Fonyódról 8837-es vonatként halad tovább. Egyedül a személyzet biztosítása igényelt volna egy kis utánajárást, és persze az összes adminisztráció, ami ezzel jár - ha egyáltalán engedik a szabályok és a forgalmat felügyelő számítógépes rendszerek. Végül nem is volt senki, aki ezt levezényelte volna, így a 8807-es vonat Fonyód és Kaposvár között gyakorlatilag kimaradt, utasai másfél órás késéssel a 8837-es vonattal utazhattak, a mögötte jövő 8807-es pedig teljesen üresen közlekedett.

A felújított pályán tempósan haladt a Dácsia, mögötte a két üres személykocsival, Fonyód és Lengyeltóti között a tizenhat perces menetidőből három percet sikerült lefaragni. Szerencsére éppen nem jött ellenkező irányú vonat, így nem kellett sehol sem félreállni, és állomástávolságra követhették az előttük haladó 8837-est. Kaposfüred és Kaposvár között újra szabad volt a pálya, az előttük haladó Bz beért Kaposvárra, de 13:25-kor már indult volna a 8844-es. A Dácsia ezért itt újra rákapcsolt, és sikerült itt is három percet faragni a tizennégy perces menetidőből. A 8807-es vonat  végül 116 perc késéssel érkezett Kaposvárra, a 8844-es pedig tíz perc késéssel indult, de a laza menetrend miatt ezt Somogyvárig simán behozta. A vonatok menetrend-szerűsége délutánra helyreállt, a Dácsia miatt szokatlan összeállítású 8806-os vonat is pontosan közlekedett.

© Barta Endre

A 8806-os számú Kaposvár - Celldömölk vonat Somogyjád határában

© Barta Endre

közel van már Lengyeltóti 

© Barta Endre

újra a Balaton partján, Bélatelep közelében

Szerzők: 

  • Barta Endre

Téma: 

  • Személyforgalom / Mellékvonali személyvonatok

Helyszín: 

  • Magyarország / Vasútvonalak Magyarországon / 36. Kaposvár - Fonyód vasútvonal

Járművek: 

  • Dízel mozdonyok / FAUR dízel mozdonyok / MÁV M47 1300 sorozat