Tűzifa- és rönkszállítás Feketeberekből

Csömödér–Feketeberek, 2022. január 13. – Az ünnepek után a Csömödér-környéki erdőkben is elkezdődött a munka. Amihez persze az is kell, hogy az erdő járható legyen, a felázott talajú erdőben a favágók sem dolgoznak, ilyenkor az erdei vasútnak sem lenne mit szállítania. Az erdő azonban most száraz és fagyos, jól járható, az erdei szállítógépek a kisvasúti rakodók mellé hordják ki a szállítandó faanyagot. A pálya rossz állapota miatt tavaly nyáron Bánokszentgyörgy illetve a szilvágyi vonalon lévő Sárdipuszta kitérők után kiszúrták a vörös tárcsát. Az innen kifelé vezető pálya lezárásával több rakodóhely kiesett a rendszerből, onnan azóta közúton szállítanak. Maradt azonban így is több rakodóhely, ahonnan a közúti szállítás egyelőre nagyon nehézkes, ezért ott továbbra is próbálják fenntartani a vasúti forgalmat.

Az idei első nagyobb mennyiséget a Szentpéterfölde feletti, feketeberki rakodóról szállítják be Csömödérbe, ahol a tűzifát a fűrészüzem dolgozza fel, az értékesebb rönkfa pedig átrakás után, nagyvasúti kocsikban folytatja az útját a megrendelők felé. A Törösznek–Feketeberek szárnyvonal az egyik legszebb a hálózaton. A személyforgalmat a szentpéterföldei halastóig tervezik felvenni, ezért tavaly az alépítményre terített geotextíliával, zúzottkő ágyazattal és vadiúj, Katowicében hengerelt 24 kilós sínekkel Törösznek forgalmi kitérőt és a Törösznek és Pördefölde közötti 1,8 kilométeres pályaszakaszt átépítették. Innen viszont a pálya elég rossz állapotú, jórészt 9 kilós sínekből áll, a vágányt mindenféle ágyazat nélkül az agyagos alépítményre fektették. Száraz vagy fagyos időben ezzel nincs nagy gond, de nedves állapotban süllyed, állandó munkát adva a pályafenntartóknak.

© Barta Endre

Csömödér, 2022. január 13. 7:23 -- Üres kocsikkal indul a feketeberki rakodóra a Cummins-motoros 409-es. Ez ma reggel már a második tehervonat, az első a hagyományos 405-össel már úton van. A pályafenntartók a háttérben készülődnek, a mai úticéljuk Bázakerettye. Most csak gallyazni fognak, és a pályát ellenőrzik, a pőrekocsin lévő talpfák beépítésével megvárják a kedvező időjárást.  A talpfákat az erdészet lenti fűrészüzeme gyártja, a kisvasutat üzemeltető Zalaerdő Zrt. ebben is önellátó. 

© Barta Endre

Pördefölde, 2022. január 13. 7:50 – Itt még fürgén szalad a tehervonat, de a betonaljas pálya hamarosan véget ér. A nap még nem emelkedett a dombok fölé, a hőmérséklet -8 fok. 

© Barta Endre

 Feketeberek, 2022. január 13. 10:10 – A vonatok érkezése után sok idő telt el, míg az erdész és a rakodógép is kiérkezett. Az első vonatot tűzifával rakják meg. A nap közben a dombok fölé emelkedett, a széles völgyek úsztak a ragyogó napsütésben.

Csömödér és Feketeberek közötti 16,5 kilométer hosszú utat a vonatok nagyjából másfél óra alatt teszik meg, igaz, ebben az elmaradhatatlan pákai bevásárlás is már benne van. A vonatok a nyílt vonalon csak húzva közlekednek, de a rakodóhelyek környékén egy kis tolatás belefér, sőt, anélkül meg sem tudnának fordulni. A nagyvasúthoz szokott ember számára egy kisebbfajta varázslat, pedig rendkívül egyszerű, ahogy egyetlen kitérőn és a hozzá csatlakozó csonkavágányon mindkét tehervonatot megfordítják, majd beállítják a rakodáshoz. Az első szerelvény mozdonya a teherkocsikat a kitérő előtt hagyja, majd a kocsik nélkül átáll a kitérőn túlra. A kitérőt ezután átállítják és a másodikként érkező vonat a leakasztott kocsikat betolja a csonkavágányra, miközben persze a saját szerelvényét is húzza magával. Miután a kitérőn áthaladtak, az első mozdony visszajön, majd rááll a szerelvény végére. Mivel a kocsik egyformák, nincs jelentősége, hogy közben a két mozdony szerelvényt cserélt, az a lényeg, hogy megfordultak. Innen már tolva állnak be a rakodáshoz, és a rakodás után – ugyanabban a sorrendben, ahogy jöttek – vissza tudnak indulni Csömödérbe.

A kisvasúti rakodóhelyek erdei szállítójárművekkel könnyen megközelíthetők. Ha a teherkocsikat hosszabb időre ki tudják állítani, akkor a Timberjack az erdőből kihozott rönköket azonnal a kocsikra rakja. Ha a tehervonat csak a rakodás idejére érkezik, akkor a korábban deponált fát egy rakodógémes traktorral vagy teherautóval rakják fel. Rönkfából egy hatkocsis vonatra kb. 45 m3 fér fel, a sűrűbben rakható tűzifából akár 55-60 m3 is. A teljes elegy tömege így 60-80 tonna, de a pálya Csömödér felé enyhén lejt, így a vontatás a hagyományos C50-esek számára sem jelent semmiféle problémát.

© Barta Endre

Szentpéterfölde-kitérő, 2021. január 13. 11:54 -- A tűzifával rakott tehervonat Csömödér felé halad. 

© Barta Endre

Feketeberek, 2021. január 13. 12:17 -- Befejezték a rönkrakodást is, a tehervonat hamarosan indul Csömödérbe. Érdemes megfigyelni a viszonylag új tubosider műtárgyat, amelyhez egy rövid szakaszon zúzottkő ágyazatos pálya is épült.

© Barta Endre

 Zsidóhegyhát-kitérő, 2021. január 13. 12:28 – A rönkfával rakott tehervonat nem sokkal a feketeberki indulás után Szentpéterfölde felé halad. 

Szerzők: 

Téma: 

Helyszín: 

Járművek: