Álmodozás a Kaposvár - Siófok vasútvonal jövőjéről

MUNKAKÖZI VÁLTOZAT, a szöveg több helyen elnagyolt, a cikk célja a formátum tesztelése

Idegenforgalom - a vasútvonal jelenleg semmiféle idegenforgalmi célpontot nem érint. Igazából maga az eredeti formájában megmaradt vasút lehetne egy idegenforgalmi érték. Egy látványosság a Balaton partján, ha nincs strandidő. Ehhez érdekes járműparkot kellene üzemeltetni, esetleg egy gőzmozdonyt, vagy egy nosztalgia dízelmozdonyt. Sok magyar vasútvonalat lehetne Magyarországon nosztalgia célokra használni, de itt a Balaton közelsége előny lehet. Csattogós, hevederes vágány, ablakon kihajolós Bhv-kocsik, szürke marhák, hangulatos állomásépületek.

Hivatásforgalom - a vasúthoz közel van a Flex tabi üzeme, ahol műszakváltáskor sok utas lenne, és a vasút el is megy az üzem közelében, de nincs megállóhelye.

A vasút nagy hátránya, hogy a megállóhelyek gyakran nincsenek az optimális helyen. Vagy az utasokat visszük közel a vasúthoz, vagy pedig a vasutat az utasokhoz. A tabi állomás helyett / mellett jó lenne két megállóhely, az egyik a város keleti oldalán, az ipartelepeknél, a másik pedig a Szent István utcai átjáróban, a városközpont közelében. Sajnos máshol rosszabb a helyzet, mert a falu a völgyben elnyúlva, a vasúttól távolabb helyezkedik el, pl. Kapolyon, vagy Felsőmocsoládon, vagyis igazából majdnem mindenhol.

A Kaposvár - Siófok vasútvonal haldoklik. Létezését főleg a környék fejletlen közúthálózatának köszönheti, de amint a közutat fejlesztik, az rögtön a vasútra is hatással van. A Zamárdi és Tab között épített úton kiváló buszközlekedés létesült, ezzel együtt a Tab és Siófok közötti vasúti utasok száma közel nullára csökkent. Hasonló változással járna egy Fiad - Somogybabod összeköttetés, ezzel Bonnya és Kisbárapáti megközelíthetősége javulna. Tehát ha szeretnénk a térség közlekedésén javítani, akkor azt valószínűleg nem a vasúttal kellene kezdeni, lényegesen kevesebb pénzből komolyabb javulás érhető el.

Teherforgalom - a vasúttal feltárt területeken szinte kizárólag a mezőgazdaság vagy az erdőgazdálkodás számára fontos a vasút. Kapolyon van gabonaforgalmi iparvágány. Kapolyi tartálygyár, nehéz elképzelni, hogy a nyersanyagoktól és a piacától távol eső üzem gazdaságosan működhet. Acélszerkezető tartályokra nyilvánvalóan szükség van, de ezt egy ipari környezetben, az alapanyagok, a munkaerő és a nagy kapacitású közlekedési kapcsolatok közelében

A vasútvonal állapota teljesen az építéskori állapotot tükrözik, sőt, inkább csak visszafejlődött minden, nagyon sok létesítmény egyszerűen eltűlt. A gazdasági jelentősége megszűnt, az árukat gyorsabban és olcsóbban viszik a teherautók, és vonatra is már csak az száll, akinek nincs más lehetősége, nem engedheti meg magának egy saját autó üzemeltetését. Nehéz elképzelni, hogy mire lehet ezt a vasútvonalat a XXI. században gazdaságosan kihasználni, hiszen ami még egyelőre megy rajta, idővel annak is vége lesz. A vasútvonalra költött pénzek töredékéből rendbe lehetne tenni az úthálózatot, kiépíteni a hiányzó kapcsolatokat, pl. Fiad és Somogybabod között, és akkor Kisbárapáti és Bonnya elzártsága is csökkenne.

A vasútvonal mindkét vége villamosított állomáshoz csatlakozik. A jövőben lehetnének olyan akkumulátoros motorkocsik, amelyek feltöltése a végállomási fordulás idején a felsővezetékről lehetséges. Vagy ha a hatótávolságuk nem megfelelő, akkor elég lenne a pályát mondjuk Mernyéig villamosítani. Ebben az esetben meg lehetne spórolni a kisebb forgalmú szakaszon a felsővezetéképítést. A kisbárapáti rakodót is Last Mile villamos mozdonyokkal lehetne kiszolgálni.

Elővárosi vasútként lehetne rá számítani Kaposvár és Felsőmocsolád, vagy talán Kisbárapáti között.

Az önvezető, elektromos autók elterjedése főleg fenyegetést jelent, de egyben lehetőséget is, ha azt szervezett keretek között működtetik. Nem fog mindenki elektromos önvezető autót venni, de például vehetne egy község, és használhatná közösségi célra. Lehetne például egy olyan vasútra ráhordó buszjárat, amely körbemegy a faluban, elviszi az utasokat a vasútállomásra, majd elhozza onnan az utasokat, és a következő vonatig töltőre teszi magát. 

Last modified: 

2019. október 3. 13:49