Franciavágás, Cuha-szurdok, 2022. május 4. -- A nagy emelkedők miatt a Győr és Veszprém közötti az egyetlen mellékvonal, ahol a személyvonatok is rendszeresen mozdonyos vontatással közlekednek. A remot-Csörgők átmeneti hiánya miatt tavaly nyáron megjelentek a remot-Dácsiák, idén viszont már a téli hónapok óta járnak Győr és Bakonyszentlászló között két pár személyvonattal. A személyforgalom bővítése miatt a Veszprémből induló tolatós tehervonatok az éjszakába kényszerültek, de "kárpótlásul" idén áprilistól a franciavágási fűrészüzemet is Veszprémvarsány felől szolgálják ki, méghozzá Nohabbal!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 4035 olvasás
Győrszabadhegy > Nyúl, 2022. május 4. 7:09 -- Győr környékén is kivirágzott a repce, közben a Dácsiák fáradhatatlanul róják a köreiket a Győr és Bakonyszentlászló közötti munkásvonatokon. Itt nem kell megmászni a Bakonyt, és az utasok száma is kevesebb, ezért rendszerint Jenbacher vagy Bz-motorkocsik járnak. De sajnos már a napi üzemhez sincs belőlük elég, ezért munkanap egy késő esti / hajnali és egy délelőtti fordulót a képen látható dízelmozdony teljesít.
Győrasszonyfa, 2022. május 4. 7:33 -- A bakonyszentlászlói személyvonat a győrasszonyfai megállóhely felé közelít. Győrből kifelé ilyenkor alig utaznak, az elegáns kalauz hölgy is ugyanott ül, ahol az út korábbi részén ülhetett. A vonat Bakonyszentlászlóról majd 12 óra után indul vissza Győrbe, vélhetően a délutáni munkakezdésre alkalmas érkezéssel.
Tarjánpuszta, 2022. május 4. 8:49 -- A Győr és Veszprém között közlekedő 39522-es személyvonat hagyja el Tarjánpuszta állomást. A munkanap ellenére viszonylag sokan ülnek rajta, főleg fiatalok, akik feltehetőleg a Bakonyba indultak túrázni. A háttérben, az állomás szélső vágányán a FLOYD Sulzere áll, ami vasárnap hozott egy tartályvonatot Pozsonyból, és majd üresen holnap indul vissza.
Veszprémvarsány, 2022. május 4. 9:45 -- A franciavágási kiszolgáló tehervonat a megszokotthoz képest jóval később érkezett Veszprémvarsányba. A 9 órás személyvonati kereszt már rég lezajlott, mégis a IV. vágányra fogadták, hogy aztán a tolató csapat felszállása után ilyen szépen kígyózhasson ki a pápai vonal maradékának a végpontja, Franciavágás felé. A mai feladat tizenkét üres kocsi kiállítása farakodáshoz, és tizenkét rönkfával rakott kocsi visszahozása Győr-Rendezőbe.
Pápateszér, 2022. május 4. 10:19 -- A pápai katonai repülőtér kifutópályájának a meghosszabbítás miatt a Veszprémvarsány—Pápa vasútvonal repülőtéri elágazás és Franciavágás közötti szakaszát április 1-jén lezárták. Azóta a franciavágási kiszolgáló tehervonatok nem Celldömölk-Rendező, hanem Győr-Rendező állomásról indulnak. A régi útvonalon a rakott vonattal szinte végig enyhe lejtőn lehetett haladni, itt viszont jócskán akadnak emelkedők, ezért mozdonyt is cseréltek — a korábbi remot-Dácsiák helyére egy erősebb Nohab érkezett. A Veszprémvarsány és Franciavágás közötti pályát tavaly tették rendbe, de az 1936-38-as hengerlésű 34,5 kilós síneket meghagyták, az engedélyezett sebesség is ennek megfelelően mindössze 20 km/óra.
Franciavágás, 2022. május 4. 10:40 -- Közel egyórás vánszorgás után a tehervonat megérkezik Franciavágás állomásra, ahonnan a Bakonyerdő rakodóvágánya nyílik. A pálya itt enyhén hullámzó terepen halad, a kiemelkedéseket hosszú ívekkel kerüli el. Az érkező vonat már távolról hallható — persze nem a mozdony hangja, mert az Nohab, hanem a sínek ütközőin a kerekek csattogása.
Franciavágás, Bakonyerdő iparvágány, 2022. május 4. 11:00 -- A mozdony a tizenkét üres kocsit az állomáson hagyta, majd a rakott kocsikért bejött az iparvágányra. A Franciavágási Fűrészáru Gyár évente 30 ezer köbméter rönk feldolgozására képes. Ennek 70 százalékát a Bakonyerdő Zrt. a saját erdeiből biztosíta. Az alapanyag fele tölgy, közel 40 százaléka bükk, a többi nagyrészt hárs, cser és kőris.
Franciavágás, Bakonyerdő-iparvágány, 2022. május 4. 11:05 -- A fűrészüzemen belül két rakodóvágány van, amelyen egyszerre akár nyolc-nyolc kocsit is tudnak ki- vagy berakni. Miután a mozdony az egyik rakodóvágányról felvette a képen látható hat rakott kocsit, átáll a másik rakodóvágányra további hat kocsiért. A Győr-Rendezőbe visszainduló tehervonat tehát összesen tizenkét rakott kocsiból áll, amely egy mellékvonalon tekintélyesnek mondható.
Franciavágás, 2022. május 4. 11:31 -- A tizenként rakott kocsit a mozdony Veszprémvarsány felé a tolatási határig kihúzta, majd betolta az állomás átmenő fővágányára. Ezt követően átállt az üres szerelvényre, amely addig az I. vágányon várakozott. Először szintén előre húzta a kocsikat, majd betolta a fűrészüzemhez. A tolatás lényegében ugyanannyi mozgással lebonyolítható, mintha a kiszolgálás Pápa felől történne.
Pápateszér, 2022. május 4. 12:20 -- A rakott vonat elindult visszafelé, itt már a franciavágási emelkedők után halad Veszprémvarsány irányába. A jó minőségű rönkfát főleg papírgyárak vagy bútorgyárak vásárolják, de az építőipar is rengeteg fát használ fel. A franciavágási üzem is vélhetően sokáig fennmarad, különben a MÁV sem vállalta volna a korábban lezárt pályaszakasz rendbehozatalát, és a Rail Cargo Hungária sem vállalta volna a hosszabb, és kissé körülményesebb kiszolgálást Győrön át.
Gic > Románd, 2022. május 4. 12:53 -- A Franciavágás és Veszprémvarsány közötti vonalszakasz tavalyi felújítása során forgalmasabb, vagy nehezen belátható közúti átjárókban új automata fénysorompókat telepítettek. A többi átjáróban maradt az andráskereszt, de a rálátás miatt a felnövő növényzettől folyamatosan tisztán kell őket tartani. A Franciavágás és Győr-Rendező között közlekedő tehervonat így már messziről látszik, komótosan érkezik az átjáróhoz.