Ébredés tizenhat évnyi kómából
Nagyvárad - Körösszeg, 2013. augusztus 23. -- A mindössze öt kisebb-nagyobb falvat kiszolgáló, 25 kilométer hosszú határmenti zsákvonalon a személyforgalmat 1997-ben szüntették meg. Nagyvárad központjába ma a jó minőségű közúton óránként jár az autóbusz. A vasút mégis fennmaradt. Két napja, augusztus 21-én indult meg rajta újra a forgalom. Megnyitása Magyarországról nézve, a hazai viszonyok ismeretében teljesen érthetetlen. A válaszokat a helyszínen keressük.
Körösszeg, egy új nap hajnalán
Nagyvárad közel kétszázezer lakosú, pezsgő nagyváros a Partium nyugati peremén. Az egykori szocialista ipari kombinátok helyét kisebb, modernebb üzemek vették át, közben a kereskedelem is rohamosan fejlődik. A város vonzáskörzete jóval túlnyúlik az államhatáron. Az alacsonyabb ingatlanárak miatt sokan cserélik magyarországi kertes házra a nagyváradi panelt, miközben a nagyváradi üzletek Magyarországról is sok embert vonzanak. A határok fokozatos megszűnésével elképzelhető, hogy a jelenleg reménytelen képet mutató békési és bihari falvak lakói a jövőben Nagyváradon találnak biztos megélhetésre.
A mai Magyarország felé három vasútvonal is vezetett, ebből ma csak a püspökladányi fővonalon van forgalom, Nagykereki és Körösnagyharsány felé a pályát a határon felszedték. A kettévágott vasútvonalak újranyitására tanulmányok sora készült és készül még ma is. Egyszerű megoldást sajnos egyikük sem kínál. A megszüntetett szakaszokon teljesen új vasutat kell építeni, és szerintük a meglévő infrastruktúrából sem lehet túl sokat hasznosítani.
Sokak szerint a favorit a Debrecen - Nagyvárad vonal, a vésztői irány esélyei a körösnagyharsányi vonalrész 2009-es bezárásával sokat romlottak. Ennek ellenére tényleges lépések éppen itt, a vésztői vonal romániai részén történtek. Nem írtak ki rá nemzetközi tendert, nem indítottak EU-s projektet, hanem csak a saját egyszerű eszközeikkel újra járhatóvá tették a pályát. A teljesen elkorhadt talpfák helyére kevésbé rosszakat hoztak, a kidőlt síneket a helyükre rakták, a pályát új zúzottkővel erősítették meg. Az így elért 30 km/órás átlagsebesség viszonylag jónak mondható.
Nagyvárad, a város vonzáskörzete jóval túlnyúlik az államhatáron
a meglévő infrastruktúrából nem lehet túl sokat hasznosítani, mégis...
a saját egyszerű eszközeikkel újra járhatóvá tették a pályát
az éjszakát egyelőre a motorkocsiban tölti, de hamarosan már ágyban alhat
A hosszú, tizenhat éves üzemszünet után persze nem is az állami CFR jött vissza, hanem egy regionális személyszállításra szakosodott magánvasút, a kolozsvári székhelyű Regional SRL, a Via Terra vállalatcsoport tagja. A társaság és a francia vasútról vásárolt Caravelle motorvonatai a környéken már nem ismeretlenek. A CFR kivonulásával a Nagyvárad - Illye - Pusztahollód - Vaskoh és a Nagyvárad - Margita - Sármaság vonalakon is velük utazhatunk. Augusztus 21-től Körösszeg (Cheresig) felé is a társaság motorvonatai járnak.
A vonal menetrendje sűrűnek nem mondható, de maximálisan kihasználja az egyszerű infrastruktúra nyújtotta lehetőségeket. A vonalon sehol sincs forgalmi szolgálat, a körösszegi végállomáson is csak egyetlen vágány van. Nagyvárad és Körösszeg között a Regional motorkocsija minden nap ötször fordul. A hajnali vonat a gyári munkások, a reggeli az iskolások napi bejárásához igazodik. A cég azonban szeretne mindenki kedvében járni, és a vasút a kisebb forgalmú délelőtti órákra sem áll le. A további két délelőtti vonat azokat célozza meg, akik különösebb kötelezettségek nélkül utaznának Nagyváradra vásárolni, ügyeket intézni. A vasút délután már inkább a Nagyváradról hazatérőket szállítja. Az utolsó vonat este fél kilenckor érkezik Körösszegre, de innen csak hajnalban indul vissza. A mozdonyvezető az éjszakát egyelőre a motorkocsiban tölti, de zajlik a körösszegi felvételi épület felújítása, ahol hamarosan már ágyban alhat.
Erős versenytárs az autóbusz, amely egy-két csuklós Ikarusztól eltekintve viszonylag korszerű kocsikkal jár, természetesen a falvak központján keresztül. Menetrendjük egyformán háromnegyed óra, és Nagyváradon is nagyjából ugyanoda érkeznek. Az autóbusz útvonala kedvezőbb, hiszen átmegy a városon, amelyet a vasút északnyugati irányban megkerül. A vonattal inkább a Nyugati ipartelepek dolgozói járnak jobban, és persze azok, akik Nagyváradról vonattal szeretnének tovább utazni. A vasút újraindítása után három nappal természetesen alig volt utas, de egyelőre itt is sokan lehetnek szabadságon, és még az iskolákban sem kezdődött meg a tanítás. A környéken lakó látszólag örülnek a vonatnak, többen kijönnek csak úgy, nézelődni. A "regionális" vasutasok is bizakodóak, a mozdonyvezető lelkesen "röplapozik", osztja az újra járó vonatok menetrendjét.
Caravelle motorvonatai a környéken már nem ismeretlenek
a cég szeretne mindenki kedvében járni, a vasút a délelőtti órákra sem áll le
többen kijönnek csak úgy, nézelődni, a mozdonyvezető röplapokat dobál
A vonalon egyelőre nincs teherforgalom, de elképzelhető, hogy hamarosan ez is megváltozik. Újpalota község határában működik a Nutrientul cégcsoport központi keverőüzeme, ahol gabonafélék felhasználásával különböző állati takarmányokat készítenek. Az üzem iparvágánya Újpalota megálló-rakodóhelyen ágazik ki, az ipartelepen egy meglehetősen viharvert, régóta nem használt tolatómozdony árválkodik. A vasút lezárása óta a be- és a kiszállítás kizárólag közúton zajlik. A kisebb mennyiségű, kevésbé koncentrált kiszállítás valószínűleg továbbra is közúton marad, de a nagy mennyiségben, nagyobb távolságról érkező alapanyagok szállítására a vasút ésszerű alternatíva lehet. A mozdonyt és az iparvágányt gyorsan rendbe tudják tenni, az évek során tönkrement vasúti rakodóberendezések javítása vagy pótlása ennél jóval nagyobb és költségesebb feladat.
Mint bármely más helyiérdekű vasúton, a Nagyvárad - Körösszegen is inkább csak helybéliek utaznak. Különösebb turistalátványosságok a vonal mentén nincsenek, de a nyugodt, falusi környezet megér egy utazást. Nagyvárad ipari zónáját és a kitelepülők új építésű lakónegyedeit elhagyva a Caravelle lelassul, de vele együtt lassul a mellette lévő világ is. Körösgyéres után egy bővizű, gyors folyású csatorna kanyarodik a pálya mellé. Benne halak fickándoznak, partján horgászok várják őket. A Sebes-Körös által táplált, gátak közé szorított csatornából isznak a környező legelő állatai is. Vizesgyán mellett ludak, kecskék, juhok és tehenek bámulják az általuk ismeretlen, tizenhat év után újra itt csattogó és brummogó szerkezeteket.
viharvert, régóta nem használt tolatómozdony árválkodik
nincs teherforgalom, de elképzelhető, hogy hamarosan ez is megváltozik
vele együtt lassul a mellette lévő világ is
Szerzők:
Téma:
Helyszín:
Járművek:
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 2535 olvasás