Rendkívüli hóhelyzet Északon

Eger - Szilvásvárad, 2017. január 14. – Az erős hétvégi havazás fennakadásokat okozott Észak-Magyarország vasúti közlekedésében. Több olyan vonatot is lemondtak, amelyeket a menetrend hópihével jelöl, vagyis elvileg rendkívüli helyzetben is közlekedniük kellene. A Budapest - miskolci fővonal péntek estére gyakorlatilag „lefagyott”, és ezt a hozzá csatlakozó vonalak is megsínylették.

Eger és Szilvásvárad között mindössze két pár személyvonat közlekedik. A hosszú vonatmentes időszak és a folyamatos havazás miatt a pályát szombat reggelre teljesen ellepte a hó. Az egyetlen hajtott tengellyel rendelkező Bz-motorkocsik nem éppen a terepjáró képességükről híresek. Nagyobb emelkedőn már az őszi lombhullásban is könnyen elakadnak, a magas hó viszont leküzdhetetlen akadályt jelent a számukra. A téli időjárás, erős fagy, sűrű havazás vagy hófúvás esetén a MÁV D.4. számú utasítása szerint kell eljárni. Az utasítás szerint ha a laza hóréteg vastagsága a sínkorona felett 15-25 cm között van, akkor a vonatok csak mozdonyos vontatással közlekedhetnek.

© Bakos Attila

a vonat érkezése előtt a pályát még szűz hó borítja

© Bakos Attila

Szilvásváradhoz közeledik a felmentő szerelvény, nem messze a vonal legmagasabb pontjától, a 379 méter magas Örömed-tetőnél. Az alacsony pályasebesség miatt nem kísérte "hófelhő" a vonatot.

© Bakos Attila

a következő pályaív után érkezünk Szilvásvárad-Szalajkavölgy megállóhelyre

Hiába volt tehát az ígéret a menetrendben, nem sikerült előfogat mozdonyt biztosítani, ezért a délelőtti Eger – Szilvásvárad – Eger vonatpárt lemondták. Sokáig úgy látszott, hogy a délutáni vonatpár is erre a sorsra jut, de ekkor érkezett segítségül Füzesabonyból a tartalék Dácsia. Így indult útnak több mint egyórás késéssel a 478 302 és 117 320 alkotta személyvonat Szilvásváradra.

Rendszeres mozdonyos vontatás legutóbb 2004 nyarán zajlott a vonalon, akkor éppen a nagy meleg miatt cserélték le a Bz motorokat Csörgős szerelvényekre. A teleket általában egyedül dolgozták végig a Bz-k, sosem volt akkora hó és annyi utas, hogy ezen változtatni kelljen. Motorkocsis üzemben Szilvásvárad megálló-rakodóhelyről váltóállítás nélkül lehet visszafordulni, amely fűtés nélküli kitérők esetén hóban, fagyban kritikus lehet. A mozdonyos előfogat miatt Szilvásváradon két váltót is ki kellett tisztítani, de a vonatszemélyzet viszonylag hamar megoldotta a problémát, és közel félórás tartózkodás után indulhatott vissza a vonat Egerbe. A jelentős késés ellenére még így is akadt négy utas, aki a vasutat választotta.

A biztonság kedvéért a Dácsia Egerben töltötte az éjszakát, arra az esetre, ha másnap ismét segítségre szorulna a Bz, de mivel nem esett újabb adag hó, így nem volt rá szükség. Vasárnapra a vonatközlekedés helyreállt a vonalon.

© Varga Ádám

érkezés a visszaúton Bélapátfalva állomásra

© Varga Ádám

éjszakai pihenő Egerben, a Dácsia másnap már csak figyelte az eseményeket

Szerzők: 

  • Bakos Attila
  • Varga Ádám

Téma: 

  • Járművek

Helyszín: 

  • Magyarország / Vasútvonalak Magyarországon / 87. Eger - Putnok vasútvonal

Járművek: 

  • Dízel mozdonyok / FAUR dízel mozdonyok / MÁV M47 1300 sorozat